sr.search

Mogelijkheid van elektronische rechtspleging ingevoerd voor de Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak

Omgevingsrecht

11 februari 2014


Contact

Op 16 januari jl. verscheen in het Belgisch Staatsblad het Koninklijk Besluit van 13 januari 2014 met het oog op de invoering van de elektronische rechtspleging voor de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. In dit Besluit wordt de mogelijkheid van een elektronische rechtspleging in de procedures voor de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ingevoerd. De kernpunten van het Besluit zijn de volgende: - Voorafgaandelijke registratie: Wanneer één van de procespartijen wenst te kiezen voor een elektronische procesvoering, dient deze zich voorafgaandelijk elektronisch te registreren a.d.h.v. zijn (Belgische) identiteitskaart. Deze registratie is kosteloos. - Keuzemogelijkheid: aan de procespartijen wordt de mogelijkheid geboden om op elektronische wijze hun proces te voeren, doch zij zijn daartoe niet verplicht. M.a.w. het blijft perfect mogelijk om op “papier” een procedure te voeren. Indien een partij echter aangeeft voor elektronische procesvoering te kiezen, is deze keuze definitief: deze partij zal de door andere partijen op papier ingediende stukken elektronisch moeten raadplegen en kan zelf enkel nog op elektronische wijze nieuwe processtukken toevoegen aan het dossier. - Elektronische uitwisseling van stukken: De uitwisseling van de procedurestukken zal, indien een partij kiest voor elektronische procesvoering, gebeuren in elektronische vorm. De toegang tot het dossier wordt verzekerd via een alfanumerieke sleutel. Dergelijke partij ontvangt een e-mailbericht wanneer er stukken of bijlagen werden neergelegd in het dossier en termijnen beginnen in beginsel voor deze partij te lopen vanaf de eerste raadpleging van dit nieuwe stuk door de bestemmeling. Het elektronisch neergelegde stuk wordt geacht het origineel te zijn. De datum van neerlegging van een procedurestuk is in principe het ogenblik waarop het stuk op de website wordt neergelegd. Deze datum wordt in het elektronisch dossier vermeld. Stukken die niet gemakkelijk te converteren zijn naar een digitaal document, worden alsnog bij ter post aangetekende brief verstuurd. Het besluit trad in werking vanaf 1 februari 2014. Voor meer informatie kunt u terecht op onderstaande link van de website van de Raad van State: http://www.raadvanstate.be/?page=news&lang=nl&newsitem=184.

Corporate Social Responsibility

Lees meer

Vacatures

  • Advocaten 11
  • Staff
Lees meer