sr.search

De Vlaamse Bestuursrechtscolleges hervormd

Omgevingsrecht

30 oktober 2014


Contact

Op 1 oktober 2014 verscheen in het Belgisch Staatsblad het Decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse Bestuursrechtscolleges (hierna: “het Decreet”).   Dit Decreet beoogt de werking en de rechtspleging van een aantal Vlaamse bestuursrechtscolleges op elkaar af te stemmen en te centraliseren. Het gaat dan concreet om de Raad voor Vergunningsbetwistingen, de Raad voor Verkiezingsbetwistingen en het Milieuhandhavingscollege. De Raad voor Verkiezingsbetwistingen is het resultaat van een samensmelten van de vijf provinciale Raden voor Verkiezingsbetwistingen.   Het Decreet voorziet een gezamenlijke organisatie en werking, met telkens aandacht voor de nodige specificiteit per bestuursrechtscollege.   Het betreffen o.m. de volgende vernieuwingen op vlak van organisatie:   - Er komt één overkoepelende griffie, samen met de referendarissen en het ondersteunend personeel gecentraliseerd in één Dienst van Bestuursrechtscolleges. Zij zullen vallen onder een gezamenlijk personeelsstatuut. -  Er komt één gezamenlijke website, één huisstijl en één eenvormig huisreglement. -  Het documentmanagementsysteem wordt op elkaar afgestemd. -  De voormelde bestuursrechtscolleges zullen zetelen in hetzelfde gebouw, zijnde het Ellipsgebouw, Koning Albert II-laan 35 te 1030 Brussel. -  Per bestuursrechtscollege worden minstens 8 bestuursrechters aangesteld, die – waar mogelijk – kunnen worden uitgeleend aan de andere bestuursrechtscolleges. -  Er komt één overkoepelende eerste voorzitter voor de voormelde bestuursrechtscolleges en één algemene vergadering voor alle bestuursrechtscolleges.  De bedoeling van deze afstemming en overkoepeling is om een efficiëntere werking van de bestuursrechtscolleges te verzekeren. Deze efficiëntere werking zal zich o.m. manifesteren in een centrale ondersteuning vanuit één overkoepelende dienst, een duidelijke identiteit voor de Vlaamse Bestuursrechtscolleges, meer samenwerking en kennisdeling, terugschroeven van dubbele uitgaven (o.m. op het vlak van ICT, bibliotheek, zittingszalen,…) etc.   Ook op het vlak van de rechtspleging worden enkele wijzigingen doorgevoerd:   -  De bestuurlijke lus wordt ge(her)introduceerd (al wordt de inwerkingtreding ervan nog uitgesteld gelet op het arrest van het Grondwettelijk Hof dd. 8 mei 2014). -   De rechter kan beslissen tot bemiddeling op verzoek van de partijen. -   Er komt een bredere injunctiebevoegdheid voor de rechters om het bestuur te ‘sturen’ in hun wijze   van rechtsherstel. Hierbij wordt ook voorzien in de mogelijkheid om een dwangsom op te leggen aan het bestuur. -  De rechters krijgen de mogelijkheid om een beslissing slechts deels te vernietigen, en om rechtsgevolgen van een vernietigde beslissing in uitzonderlijke omstandigheden alsnog te handhaven. -   Het ‘moeilijk te herstellen ernstig nadeel’ in het schorsingscontentieux wordt vervangen door ‘hoogdringendheid’. - De Raad voor Vergunningsbetwistingen kan een boete van 125 EUR tot 2.500 EUR opleggen voor een kennelijk onrechtmatig beroep.  De bedoeling van deze wijzigingen is om tot een meer oplossingsgerichte bestuursrechtspraak te komen.   Het Decreet en haar uitvoeringsbesluit inzake de rechtspleging treden in werking op 1 januari 2015, m.u.v. de bepalingen die betrekking hebben op de bestuurlijke lus. De regeling met betrekking tot de rechtspositieregeling van het personeel treedt in werking op 1 november 2014. 

Corporate Social Responsibility

Lees meer

Vacatures

  • Advocaten 11
  • Staff
Lees meer