sr.search

Nieuwe toekomstige regeling motivering, informatie en rechtsmiddelen overheidsopdrachten

Overheidsopdrachten

08 januari 2010


Bij Wet van 23 december 2009 (B.S. 28 december 2009) voegt de wetgever een nieuw boek in over motivering, informatie en rechtsmiddelen in de Wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. Deze wet voorziet een omzetting van de Richtlijn 2007/66/EG en een gedeeltelijke omzetting van de Richtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG. Ze voegt een nieuw boek IIbis in getiteld “Motivering, informatie en rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten”. De inhoud van dit nieuwe boek wordt hieronder kort overlopen. Het nieuwe boek IIbis vangt aan met enkele definities en de verwijzing naar het toepassingsgebied van de voorgaande boeken. Voor de opdrachten die de Europese drempels bereiken, wordt het toepassingsgebied vastgelegd in een eerste hoofdstuk. Vervolgens bepalen een tweede en derde hoofdstuk de vereiste van de gemotiveerde beslissing en de motivering en de inhoud en vorm van de verstrekte informatie en kennisgevingen. Een vierde hoofdstuk behandelt de wachttermijn voor het sluiten van de overheidsopdracht. In een vijfde hoofdstuk worden de verschillende verhaalprocedures behandeld : vernietiging, schorsing, schade¬vergoeding, onverbindendverklaring en de alternatieve sancties. Dit hoofdstuk behandelt ook de verhaaltermijnen. Voor de opdrachten die de Europese drempels niet bereiken, bepaalt ook een eerste hoofdstuk het toepassingsgebied, inclusief het opstellen van een lijst van gegadigden en voor de speciale sectoren (Boek I, titel I en IV, en boek II) van een kwalificatiesysteem. De gemotiveerde beslissing, de informatie aan kandidaten en inschrijvers en de wachttermijn worden behandeld in een tweede hoofdstuk, met belangrijke verwijzingen naar de regeling van opdrachten die de Europese drempels bereiken en met een mogelijkheid voor de Koning om uitzonderingen te voorzien en drempels te bepalen. De verhaalprocedures worden in een derde hoofdstuk behandeld met verwijzingen naar de regeling van opdrachten die de Europese drempels bereiken. Een belangrijke wijziging is dat de bepaling m.b.t. de wachttermijn van vijftien dagen voor de opdrachten die de Europese drempels bereiken (art. 65/11) ook van toepassing is op de opdrachten voor werken die verplicht zijn onderworpen aan een Belgische bekendmaking en waarvan het goed te keuren bedrag zonder BTW ligt tussen het door de Koning vastgestelde bedrag voor de Europese bekendmaking en een bedrag dat de helft bedraagt van het tweede genoemde bedrag, met een uitzondering voor bepaalde opdrachten voor werken inzake defensie (art. 65/30). De nieuwe regels van de tweede titel van het nieuwe boek IIbis (de opdrachten die de Europese drempels bereiken) zullen ook van toepassing zijn op de opdrachten waarvan de oorspronkelijke raming lager is dan het door de Koning vastgestelde bedrag voor de Europese bekendmaking, maar waarvan het goed te keuren offertebedrag zonder BTW evenwel meer dan 20 % hoger is dan dit door de Koning vastgestelde bedrag (art. 65/3). De wet voert in een vierde titel een algemeen correctiemechanisme in ten gunste van de Europese Commissie wanneer deze, vóór de sluiting van de opdracht, van oordeel is dat er een ernstige schending van het Gemeenschapsrecht inzake overheidsopdrachten is begaan tijdens een procedure die onder het toepassingsgebied valt van titel II (opdrachten die de Europese drempels bereiken). De bestaande artikelen 21bis, 41sexies en 62bis over informatie in de Wet Overheidsopdrachten 1993 worden opgeheven. De Koning bepaalt de datum van inwerkingtreding van deze wet. De overheidsopdrachten, de opdrachten en de prijsvragen voor ontwerpen bekendgemaakt vóór deze datum of waarvoor, bij ontstentenis van een bekendmaking van aankondiging, vóór deze datum een uitnodiging werd verstuurd om een aanvraag tot deelneming of een offerte in te dienen, blijven onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die gelden op het ogenblik van de aankondiging of van de uitnodiging. De ministerraad heeft bij persbericht dd. 17 december 2009 medegedeeld dat een ontwerp van Koninklijk Besluit werd goedgekeurd ter uitvoering van de maatregelen voor meer informatie en motivering. Voor overheidsopdrachten die bepaalde drempels niet bereiken, zouden minder strenge regels op het vlak van informatie en motivatie worden voorgeschreven bij Koninklijk Besluit. Daarnaast zouden de modellen van aankondiging van de gegunde opdracht worden gewijzigd en zou een nieuw model van aankondiging in geval van vrijwillige transparantie worden ingevoerd. De wijze van bevestiging van de aanvragen via fax, elektronische verzending of telefoon zou voor alle overheidsopdrachten, of ze nu wel of niet zijn onderworpen aan de Europese bekendmaking, worden gelijkgeschakeld.

Corporate Social Responsibility

Lees meer

Vacatures

  • Advocaten 11
  • Staff
Lees meer