Schoups maakt via deze website gebruik van eigen en third-party cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die op uw apparaat worden bewaard om uw bezoek aan onze website te optimaliseren en een optimale gebruikerservaring te verzekeren.
De essentiƫle en functionele cookies zijn strikt noodzakelijke cookies voor het goed functioneren van deze website en kunnen dan ook niet uitgeschakeld worden. Andere cookies zoals de marketing en performance cookies worden voor marketing- en (interne) optimalisatiedoeleinden gebruikt en worden pas geplaatst nadat u hiermee akkoord gaat. U kan dit akkoord steeds intrekken of wijzigen. Voor meer informatie over deze cookies en uw bijhorende rechten zie onze Cookie policy en de Policy gegevensbescherming onderaan in de footer.
Sinds de Programmawet van 29 maart 2012 bevat de Loonbeschermingswet een nieuw hoofdstuk VI/1 in verband met de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de betaling van het loon. Dit hoofdstuk kreeg echter pas uitwerking op 1 september 2013. Sinds die datum is het systeem van de hoofdelijke aansprakelijkheid voor loonschulden van toepassing in een aantal specifieke sectoren, waaronder de bewaking, de bouwsector, de werken in onroerende staat, de landbouw, de schoonmaak, de tuinbouw en bepaalde werken in de voedingsnijverheid en de handel in voedingswaren. De transportsector werd nu toegevoegd aan deze lijst van sectoren waarop de hoofdelijke aansprakelijkheid van toepassing kan zijn. Concreet betekent dit dat transportfirma’s die beroep doen op een aannemer of onderaannemer hoofdelijk aansprakelijk kunnen gesteld worden wanneer hun aannemer of onderaannemer de Belgische lonen niet respecteert. De hoofdelijke aansprakelijkheid voor lonen geldt niet automatisch. Een opdrachtgever of (onder)aannemer kan slechts aansprakelijk worden gesteld nadat hij hiertoe officieel in kennis is gesteld door de sociale inspectie. Voor meer details over de inhoud en draagwijdte van deze procedure verwijzen wij naar onze eerdere nieuwsbrief. In elk geval zal voorzichtigheid geboden zijn wanneer in de transportsector wordt samengewerkt met een aannemer of onderaannemer(s). Een goed opgestelde aannemingsovereenkomst zal daarbij van groot belang zijn.