sr.search

Hoofdelijke aansprakelijkheid lonen nu ook in de transportsector

Arbeidsrecht

22 mei 2014


Contact

Sinds de Programmawet van 29 maart 2012 bevat de Loonbeschermingswet een nieuw hoofdstuk VI/1 in verband met de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de betaling van het loon.   Dit hoofdstuk kreeg echter pas uitwerking op 1 september 2013. Sinds die datum is het systeem van de hoofdelijke aansprakelijkheid voor loonschulden van toepassing in een aantal specifieke sectoren, waaronder de bewaking, de bouwsector, de werken in onroerende staat, de landbouw, de schoonmaak, de tuinbouw en bepaalde werken in de voedingsnijverheid en de handel in voedingswaren.   De transportsector werd nu toegevoegd aan deze lijst van sectoren waarop de hoofdelijke aansprakelijkheid van toepassing kan zijn.   Concreet betekent dit dat transportfirma’s die beroep doen op een aannemer of onderaannemer hoofdelijk aansprakelijk kunnen gesteld worden wanneer hun aannemer of onderaannemer de Belgische lonen niet respecteert. De hoofdelijke aansprakelijkheid voor lonen geldt niet automatisch. Een opdrachtgever of (onder)aannemer kan slechts aansprakelijk worden gesteld nadat hij hiertoe officieel in kennis is gesteld door de sociale inspectie. Voor meer details over de inhoud en draagwijdte van deze procedure verwijzen wij naar onze eerdere nieuwsbrief. In elk geval zal voorzichtigheid geboden zijn wanneer in de transportsector wordt samengewerkt met een aannemer of onderaannemer(s). Een goed opgestelde aannemingsovereenkomst zal daarbij van groot belang zijn.

Corporate Social Responsibility

Lees meer

Vacatures

  • Advocaten 11
  • Staff
Lees meer