Hervorming en herziening van de Europese reglementering met betrekking tot de overheidsopdrachten
Overheidsopdrachten
26 maart 2012
Contact
In deze crisisperiode moeten de lidstaten in het kader van het beleid inzake overheidsopdrachten zorgen voor de meest efficiënte inzet van bestaande middelen om de groei en de werkgelegenheid te bevorderen. De herziening van de richtlijnen betreffende overheidsopdrachten is een onderdeel van een totaalprogramma dat de diepgaande hernieuwing van de overheidsopdrachten in de Europese Unie tot doel heeft en dat zal bijdragen tot de concretisering van de doelstellingen van de Europa 2020-strategie. De hervorming heeft betrekking op drie afzonderlijke luiken:
De toegang tot overheidsopdrachten voor KMO’s (kleine en middelgrote ondernemingen) zal eveneens bevorderd en vergemakkelijkt worden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een aantal maatregelen die de last verminderen en een aanzet om opdrachten in percelen op te splitsen. Uiteindelijk wordt dit geconcretiseerd aan de hand van een beperking van de eisen inzake financiële capaciteit voor het indienen van een inschrijving. Tevens zal rekening dienen te worden gehouden met maatschappelijke en milieucriteria, zoals bijvoorbeeld de levenscycluskosten of de integratie van kwetsbare en kansarme personen. Uiteindelijk heeft de hervorming van huidige regelgeving betrekking op enerzijds het verbeteren van de bestaande waarborgen om belangenconflicten, favoritisme en corruptie tegen te gaan en anderzijds het aanduiden door de lidstaten van een nationale autoriteit belast met de bewaking, de uitvoering en de controle op overheidsopdrachten. Het voorstel van een nieuwe richtlijn inzake concessies heeft betrekking op overeenkomsten tussen een publieke instelling en een private partner, waarbij deze laatste het exploitatierisico op zich neemt in verband met het onderhoud en de uitbating van de infrastructuur (havens, watervoorziening, parkeergelegenheid, tolwegen, …) of de levering van diensten van algemeen belang (energie, gezondheid, distributie, waterzuivering en afvalverwijdering, …).Belangrijk op te merken is dat uit Europese studies afgeleid kan worden dat niet minder dan 60% PPS-overeenkomsten gekwalificeerd kunnen worden als concessies. Het ontwerp van Richtlijn zal eveneens op concessies voor diensten van toepassing zijn, die momenteel niet onder bepalingen van de overheidsopdrachtenrichtlijnen valt. De effectieve toegang tot de concessiemarkt dient gewaarborgd te worden voor alle Europese ondernemingen, inclusief KMO’s. Een verplichte bekendmaking van concessies in het Publicatieblad van de EU wordt voorgelegd in de ontwerptekst. De bepalingen beogen geen zware administratieve lasten op te leggen en zullen betrekking hebben op concessies die de Europese drempels overtreffen en in gevallen waarin het grensoverschrijdend belang manifest is. Deze voorstellen van de Commissie werden aan de Ministerraad en het Europees Parlement bezorgd teneinde de wetgevingsprocedure in gang te zetten, die volgens de Single Market Act tegen eind 2012 zou moeten worden afgerond. U kan de evolutie van de wetgevingsprocedure via volgende link: http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/index_en.htm