COVID-19 bijstand: tarieven Schoups minus 15% in Q2 2020
COVID-19
30 juni 2020
Veel ondernemingen zitten momenteel in lockdown. De economische gevolgen van COVID-19 zijn immens.
De meer dan 50 advocaten van Schoups wensen ondernemingen die nood hebben aan bijstand naar aanleiding van COVID-19 te ondersteunen.
Ongewone tijden vragen ook ongewone maatregelen. Daarom zal Schoups de basis uurtarieven voor ondernemers verlagen met 15% voor alle werk dat wordt gepresteerd tijdens het tweede kwartaal voor Corona-gerelateerde vragen. Door mee een deel van uw economische risico op ons te nemen, hopen wij een reëel verschil te kunnen maken voor u als ondernemer.
Indien u wenst te vernemen of uw zorg of vraag ook in aanmerking komt voor dit bijzondere regime, kan u steeds vrijblijvend contact opnemen met uw vaste contactpersonen binnen ons kantoor of kan u mailen naar info@schoups.be of ons telefonisch contacteren op +32 3 260 98 60.
Alvast enkele voorbeelden van corona-gerelateerd werk zijn:
- Kan ik de corona maatregelen inroepen als overmacht om mijn overeenkomst niet uit te voeren?
- Mijn klanten dreigen in de financiële problemen omwille van de lockdown. Hoe kan ik hen wat ademruimte geven én mij tegelijkertijd indekken tegen insolventie?
- Heb ik als handelaar recht op vermindering of uitstel van te betalen huur?
- Wanneer kan ik me beroepen op overmacht?
- Kan ik als werkgever gebruik maken van tijdelijke “corona” werkloosheid?
- Door de coronamaatregelen kan ik mijn targets allicht niet meer halen. Kan mijn contractpartij nu zomaar beëindigen? Of verlies ik mijn recht op boni en omzetkortingen?
- Wat met de vertraging en stillegging van de werken ingevolge het coronavirus? Kunnen hiervoor boetes of andere sancties worden opgelegd?
- Ik kom omwille van corona in financiële moeilijkheden; hoe kan ik mij beschermen tegen mijn schuldeisers?
- Welke zijn nu de doorlooptijden/wat moet ik doen met de lopende vergunningsdossiers en handhavingsprocedures? Gelden alle omgevingsrechtelijke regels ook onverkort verder tijdens de coronacrisis?
- Zijn mijn overeenkomsten en algemene voorwaarden corona-proof? Wat moet ik aanpassen om een eventuele volgende lockdown zo goed als mogelijk door te komen?
- Heb ik als zelfstandige dienstverlener recht op betaling van mijn fee, ook als ik omwille van corona niet kan of mag werken
- Hoe implementeer ik als werkgever telethuiswerk?
- Wat met het uitstellen of beëindigen van arbeidsovereenkomsten door de coronacrisis?
- Welke welzijnsverplichtingen heb ik ten aanzien van mijn personeel door corona?
- Hoe ga ik om met prijzen en termijnen bij indiening van offertes voor overheidsopdrachten gelet op de risico’s inzake de maatregelen inzake de bestrijding van het coronavirus?
- Zijn het coronavirus en de maatregelen ter bestrijding van de verspreiding hiervan onvoorzienbare omstandigheden voor de opdrachtnemer en zo ja, hoe dient hier praktisch mee te worden omgegaan?
- Kan de aanbesteder ingevolge het coronavirus een wijziging aanbrengen aan de opdracht en tot hoever kan deze wijziging reiken?
- Kan de uitvoering van de opdracht door de aanbesteder worden geschorst en wat zijn de gevolgen hiervan?
- Wat als mijn (onder)aannemer zich (al dan niet terecht) beroept op overmacht?
- Is er een vergoeding voor (gedeeltelijke) stillegging van werken?
- Mijn leverancier beroept zich op gewijzigde omstandigheden om niet (tijdig) te leveren, én meteen een prijsverhoging door te drukken. Quid?
- Mijn klant deelt droogweg mee alle verdere betalingen op te schorten zolang hijzelf moet sluiten. Moet ik zomaar aanvaarden?